Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ženská a mužská práce

Nedávno jsem se zamyslila (někdy to dělávám) a přišla jsem na to, že se tak nějak přirozeně věci mění samy od sebe a my to ani neřešíme. Tak třeba ženská a mužská práce, to je docela dobrý příklad.  

Když jsem se kdysi vdala, tak jsme si doma rozdělili s manželem práci na mužskou a ženskou a podle toho s tím nakládali. Ženská (jako já) se starala o úklid, vaření a praní, muž přirozeně vypomáhal, když bylo třeba něco opravit, nosil uhlí, staral se o teplo v kamnech a občas vynášel odpadky.

Pravda, co se týkalo odpadků, tam jsme byli trochu na pochybách, jestli je to těžké nebo ne, ale pak přistoupil na kompromis a přidal mi žehlení. Přece chlap nebude žehlit košile, co? Moje mamka dělávala všechno, takže mi to připadalo přirozené a byla jsem ráda, že mi odpadlo aspoň tahání kýblů s uhlím svěřených do mé kompetence po celé dětství. Další úlevou pro mě bylo luxování, toho se manžel chopil rád. V jednom pokoji s kobercem stačilo vysát prach jednou týdně, zato podlaha v kuchyni, kde se topilo, potřebovala údržbu častěji. Ta byla svěřena mně.

Jak šel čas, přibylo mi venčení psa, kterého moc chtěl. Po přestěhování do paneláku mu odpadlo nošení uhlí, ovšem celkově nám nějak přibylo smetí. Začal bojkotovat odpadkový koš, že toho má moc a já rezignovala na žehlení. Nádobí se vyřešilo zakoupením myčky, vtom ale nastala otázka její obsluhy. Zasunout špinavé nádobí dovnitř a pozdější úklid čistého, to zabere času! Na to se člověk musí psychicky připravit, někdy i celé dny. Má to ale výhody, nádobí se prostě někde najde. Buď je v haldě špinavého, nebo v myčce. Obsluha myčky nejprve padla do mé kompetence, později nějak přirozeně přešla do střídavé péče.

Po všech těch letech manželovi už zbylo jen luxování, které občas bojkotuje, takže musím zaskočit, střídavě obsluhuje myčku, koš vynáší sporadicky a opravy úplně vzdal. Tohle je torzo jeho mužské práce a tak nevím, jestli je pořád ještě muž. Zato mně zůstalo praní i úklid prádla, mytí oken, běžný úklid, o vaření se střídáme a na ostatní kašleme. Kompetenční spory už nevedeme. Říkám si, přenecháme to mladším, ti mají ještě energii se hádat. No a tu mě napadlo, jestli se něco takového ještě vůbec řeší?

Nedávno jsem si všimla, že moje dcera zahájila preventivní opatření pro případné spory svého syna. Vnuk bravurně vysává, zajímá ho zametání, leštění oken, sekání trávy i umývání nádobí. Taková výchova je rozhodně ku prospěchu. Může se o tom ostatně poučit u svého strýce (mého bratra). Jako muž a nejmladší dostával od svých sester hodně důležitých úkolů. Proto zvládá všechny práce sám a nepotřebuje ženskou, aby se s ním hádala. Dělit práci na ženskou a mužskou je podle mne přežitek.

 

Autor: Alice Barešová | neděle 12.3.2023 13:08 | karma článku: 10,50 | přečteno: 385x
  • Další články autora

Alice Barešová

Mrkvové řezy

Máte rádi mrkvový dort? Já ano. Sice si to asi jenom namlouvám, ale když si ho dám, mám pocit, že je zdravý.

24.2.2024 v 18:35 | Karma: 13,63 | Přečteno: 312x | Diskuse| Ona

Alice Barešová

Na co při tom ženy myslí

Člověk pořád touží býti dokonalý. Zejména pro svého partnera. A to i v těch nejintimnějších chvílích.

8.2.2024 v 8:16 | Karma: 17,35 | Přečteno: 594x | Diskuse| Ona

Alice Barešová

Čas pro sebe

Někdo nesnáší stereotyp a vyhledává dobrodružství. Taky nemám ráda nudu, ale prožila jsem chvíle, kdy jsem toužila vrátit se do svého stereotypu.

4.2.2024 v 11:42 | Karma: 10,94 | Přečteno: 220x | Diskuse| Ona

Alice Barešová

Nezvaní hosté

Přijde-li nezvaná návštěva, tak to nebývá příjemné. Když s něčím nebo někým nepočítáme, dáme to obvykle najevo. Asi každý to zažil. Přijde návštěva, kterou nikdo nečekal a už mezi dveřmi nastanou ty trapné okamžiky.

21.1.2024 v 13:55 | Karma: 12,72 | Přečteno: 618x | Diskuse| Ostatní

Alice Barešová

Tři na jednom pokoji

Cesty osudu jsou nevyzpytatelné a někdy jsme součástí příběhu, který jsme si nepředstavovaly, ani o něj nestály, jako tři ženy na jednom nemocničním pokoji.

6.1.2024 v 16:25 | Karma: 23,10 | Přečteno: 770x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Symbol pařížského kabaretu Moulin Rouge v troskách. Lopatky mlýna se zřítily

25. dubna 2024  8:12,  aktualizováno  8:29

V noci na čtvrtek se v Paříži zřítila křídla větrného mlýnu, který je symbolem kabaretu Moulin...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09

25. dubna 2024  8:08

Aktualizujeme Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

KOMENTÁŘ: Český důchodce, pro vládu nepřítel číslo jedna

25. dubna 2024  7:47

Vláda dokola opakuje, že nebude na důchody pro příští generace a zbankrotujeme. Nic takového...

Arizonští poslanci zrušili 160 let starý zákon, který zakazoval potraty

25. dubna 2024  6:54

Zákonodárci ve Sněmovně reprezentantů v americkém státě Arizona ve čtvrtek schválili zrušení zákona...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 178
  • Celková karma 13,97
  • Průměrná čtenost 455x
Někdy jsem kousavý glosátor, to mám asi po tatínkovi. Horší je, že dcera to má po mně a vnuk po ní. Na moji fotku zde třeba řekl: "Babi, ta je hrozná!"

Ráda píši o životě, postřehy z toulek, příhody i recepty.

Nejvíc mi vadilo, když o nás muži mluvili jako o slepicích. Pak vznikla moje Slepičárna ze života a už je mi fuk, co říkají. Tím jsem si to s nimi vyřídila. O zkušenostech s hubnutím je e-brožura Vydrž 12 týdnů  a časem přibylo pár neumělých veršů Srdce z pouti.

 

 

 

 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy