Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Není svíčková jako svíčková

Tradiční recepty se dědí z generace na generaci a tak jsem kdysi přemýšlela, jaký recept na svíčkovou předám dál. Babička mívala jinou, máma mívala jinou, jedno měly všechny společné, byly výborné.

Pro pořádek napíši, že za mých mladých dob se vařilo z falešné svíčkové, pravá nebyla k sehnání a ani by nás nenapadlo z ní udělat omáčku. Ostatně, ani dnes si biftek nedopřávám každý den. A protože v naší rodině byli všichni ze sféry hospod, každý zúročil právě svoje zkušenosti a já dostala do vínku tak trochu od všeho. Vaření mě odjakživa bavilo, stejně jako experimentování, s nímž jsme měli doma také hodně zábavy, protože babička měla vředy, máma citlivý žlučník, což se někdy odrazilo i v tradičních receptech.

Klasická pečeně na svíčkovou se musí naložit pár dnů dopředu. Prošpikované maso se naloží s kořenovou zeleninou, cibulí, zalije svařeným lákem a kořením. Poměry záměrně nepíši, protože každý má jiné chutě, já mám ráda hodně celeru, cibuli a mrkev, samozřejmě kus špeku, omáčka s celerem je o něco světlejší, ale i barva záleží na každém kuchaři. Chce to párkrát vyzkoušet. Někdy dávám i kousíček citrónu, mám ráda kyselejší verzi, v čemž jsme s mužem v rozporu, on miluje sladké. Koření se dává divoké – sůl, celý pepř, nové koření, bobkový list, trochu tymiánu. Já mám ráda jednoduchou nepříliš kořeněnou omáčku, máma přidává na dochucení hořčici, v tomhle se ale přikláním k babičce.

Upečené maso se zeleninou se dále upravuje různě, někdo vyndá koření a pasíruje, někdo zeleninu rozdrtí pomocí mixéru – v tom jsme s manželem taky ve sporu, protože jeho maminka pasírovala a pak byly v omáčce drobné zeleninové cucky, já tohle neřeším, tak volím kompromis. Rozmixovaná, či propasírovaná zelenina se dále vrátí do hrnce, vše se naředí podle potřeby, zahustí a nakonec zjemní smetanou – zase podle vkusu. V této fázi může nastat jeden ze zádrhelů. Totiž – někdo zjemňuje šlehačkou (či dvěma), to je sice lahůdka, vznikne velejemná, ale také velemastná omáčka, která je sice chuťově výborná, avšak jen pro ty, co mají dobré trávení a mohou se po obědě chvíli natáhnout.

Může se zjemnit smetanou – chuť je o něco méně hedvábná, ale i tak výborná a pokrm získá lehčí podobu. Někdo používá dokonce smetanu kysanou – mám to vyzkoušené, ale komu vysloveně vadí drobné cucky, které se úplně nerozvaří, tomu nedoporučuji. Už to není jako od maminky, má to jinou chuť. Všem, co zahustí a potřebují omáčku ještě dochutit octem, je třeba připomenout, že musí být zásadně svařený, jinak se omáčka může vysrážet a pak už se to zpravidla nedá ničím napravit.

Maminka z důvodu žlučníkových problémů svého času vymyslela úplně jinou verzi v papiňáku (tenkrát byl dost v módě), kdy nechala zeleninu podusit na tuku rovnou bez nakládání, osmahla maso, zalila svařeným lákem a vodou, nechala všechno podusit dochucené jako klasickou pečenou verzi, ale po udušení zelenina měla svěžejší barvu a kupodivu tato verze byla pro trávení o hodně šetrnější, aniž by došlo k chuťové újmě. Další postup po udušení byl v podstatě stejný – mixování nebo pasírování, zahuštění, zjemnění smetanou a provaření. Svého času vyzkoušela přípravu i ze směsi Halali, která je určena právě pro přípravu svíčkové, ovšem to se neosvědčilo, protože obsahuje příliš koření. Tahle dietní příprava svíčkové omáčky se osvědčila i v dobách, kdy trpěla poměrně častými žlučníkovými záchvaty. U nás se omáčky vařily dost často, protože nás bylo hodně ke stolu.

Když jsme nedávno s dcerou vařily její první svíčkovou, zvolily jsme recept s nakládaným masem a hned napoprvé se jí povedla. Když bylo hotovo a její první výtvor putoval na talíře, byl jenom maličko jiné konzistence, než by měl opravdu být, do hedvábí tomu kousek chybělo, ale přesto na něj byla hrdá a se slovy: „Vlastně to vůbec není těžké“ podávala na stůl. Není, pomyslela jsem si, chce to jenom párkrát vyzkoušet a vychytat ty fígle. Natrénovat poměr koření a nedat se odradit prvním neúspěchem. Vyzkoušet verze, které budou chutnat všem a pak si s dávkou sebevědomí říct: „Zvládla jsem to!!!“

Každý začátek je zpravidla těžký, někdy jsou tam i slzy. Když mi moje máma vyprávěla, jak se učila vařit po boku svojí tchyně, mojí babičky, výborné kuchařky, vzpomínala, co jí poradila při první sražené omáčce. Úplně s klidem řekla: „Natoč do toho vodu a jdi to vylít do hajzlu.“ A máma, celá ubrečená, poslechla její radu. Dneska to vidíme už jinak, tohle, právě tyhle vzpomínky, podporují rodinnou soudržnost, tradice a patří do domácí historie. Tohle jsou ty pravé poklady, ne „svíčková“.

Autor: Alice Barešová | pátek 21.4.2023 14:51 | karma článku: 18,98 | přečteno: 548x
  • Další články autora

Alice Barešová

Mrkvové řezy

Máte rádi mrkvový dort? Já ano. Sice si to asi jenom namlouvám, ale když si ho dám, mám pocit, že je zdravý.

24.2.2024 v 18:35 | Karma: 13,63 | Přečteno: 312x | Diskuse| Ona

Alice Barešová

Na co při tom ženy myslí

Člověk pořád touží býti dokonalý. Zejména pro svého partnera. A to i v těch nejintimnějších chvílích.

8.2.2024 v 8:16 | Karma: 17,35 | Přečteno: 594x | Diskuse| Ona

Alice Barešová

Čas pro sebe

Někdo nesnáší stereotyp a vyhledává dobrodružství. Taky nemám ráda nudu, ale prožila jsem chvíle, kdy jsem toužila vrátit se do svého stereotypu.

4.2.2024 v 11:42 | Karma: 10,94 | Přečteno: 220x | Diskuse| Ona

Alice Barešová

Nezvaní hosté

Přijde-li nezvaná návštěva, tak to nebývá příjemné. Když s něčím nebo někým nepočítáme, dáme to obvykle najevo. Asi každý to zažil. Přijde návštěva, kterou nikdo nečekal a už mezi dveřmi nastanou ty trapné okamžiky.

21.1.2024 v 13:55 | Karma: 12,72 | Přečteno: 618x | Diskuse| Ostatní

Alice Barešová

Tři na jednom pokoji

Cesty osudu jsou nevyzpytatelné a někdy jsme součástí příběhu, který jsme si nepředstavovaly, ani o něj nestály, jako tři ženy na jednom nemocničním pokoji.

6.1.2024 v 16:25 | Karma: 23,10 | Přečteno: 770x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 178
  • Celková karma 13,97
  • Průměrná čtenost 455x
Někdy jsem kousavý glosátor, to mám asi po tatínkovi. Horší je, že dcera to má po mně a vnuk po ní. Na moji fotku zde třeba řekl: "Babi, ta je hrozná!"

Ráda píši o životě, postřehy z toulek, příhody i recepty.

Nejvíc mi vadilo, když o nás muži mluvili jako o slepicích. Pak vznikla moje Slepičárna ze života a už je mi fuk, co říkají. Tím jsem si to s nimi vyřídila. O zkušenostech s hubnutím je e-brožura Vydrž 12 týdnů  a časem přibylo pár neumělých veršů Srdce z pouti.

 

 

 

 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy