Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak využít bylinky ze zahrádky

Jelikož se v kuchyni realizuji dlouho a ráda, snažím se neusnout na vavřínech, ale posunovat chutě a recepty o kousek dál. A jelikož mám ráda taky práce na zahrádce, rozhodla jsem se jeden rok vyměnit  muškáty za bylinky.

Pěstuji několik bylinek a od té doby mám nejen hezky osázené truhlíky, ale prakticky jsem přestala používat různá dochucovadla a přidávám raději bylinky. Bez problémů mi roste šalvěj (ta chce dost stříhat a dá se usušit), máta, smil, rozmarýn, tymián, majoránka, zkoušela jsem i saturejku, meduňku a mateřídoušku, ale ty se v kuchyni zatím neprosadily, takže postupně uschly a vymizely. Také jsem zkusila bobkový list, rostlinka přežila léto, protože můj balkón je velmi slunný a pokud nestihnu včas zalít, méně odolné rostlinky obvykle nevydrží. Ty bylinky, které vydrží snad všechno, občas obměním, ale jinak mě jen těší, že můžu většinu plodů z lodžie sníst.

Smil přidávám do polévek, voní krásně po maggi a v truhlíku dělá hodně parády. Je takový jakoby zasněžený a v létě žlutě kvete. V léčitelství prý pomáhá při kašli, zánětech a bolestech kloubů. Nevím, to nemám vyzkoušené, jíme ho v polévkách preventivně a možná proto nás klouby nebolí.

Rozmarýn je jednak krásná rostlinka, která nádherně voní a hodí se do různých omáček, ke zvěřině, na brambory i při grilování, všechno krásně voní i chutná. Ale doporučuji to s ním zas nepřehnat, někdo moc voňavé pokrmy nemá rád, takže raději opatrně. Má prý pozitivní účinky proti stresu, virům i bakteriím, posiluje trávicí trakt a vůbec celkově prospívá, což jsem ani všechno netušila, takže je možná dobré udělat si z něj tinkturu a preventivně užívat.

Tymián je bylinka oblíbená hlavně v italské kuchyni, kromě omáček jako je rajská a svíčková se dá využít i do různých omáček ke špagetám, do mletého masa. Zjistila jsem, že je významný i v boji s kašlem, používá se například do mastí, ale tolik ho v truhlíku nemám, takhle daleko ještě nejsem.

Šalvěj je bylinka, která se dá taky využít do mnoha pokrmů. Je poměrně výrazná, nesmí se to s ní přehnat, ale pár lístků můžete přidat kamkoli. Je prý vhodná do luštěnin, pomáhá lépe trávit, nasušenou drobím třeba do sekané, do marinád, lístky přidávám do zeleniny při nakládání, a tak vůbec, když mě to někde napadne, šalvějí nic nezkazím. A obvykle mi stačí i na tinkturu, kdy si rostlinky naložím do čirého alkoholu a nechám macerovat. Hodí se na zuby, pro podrážděný krk i na výplachy ústní dutiny. Říká se, že kdo má na zahradě šalvěj, neumí umřít. A kromě toho taky nádherně modře kvete.

Máta – tu asi představovat nemusím, uplatní se nejvíc do limonád, na trávicí problémy, na ozdobení dezertů. Do vaření ji moc nepoužívám, ale když chci něco vylepšit mírně peprmintovou příchutí, utrhnu pár lístků máty. Na víc mi balkón nestačí, ale když mám chuť na jitrocel nebo pampelišku, vyrazím někam na louku. Bylinky neléčí jenom svou chutí nebo tím, že je jíme, ale i tím, že si pro ně dojdeme do přírody a prospějeme duši i tělu.

Mateřídouška
Petržel
Fík

 

Autor: Alice Barešová | čtvrtek 23.2.2023 13:39 | karma článku: 13,89 | přečteno: 238x
  • Další články autora

Alice Barešová

Mrkvové řezy

Máte rádi mrkvový dort? Já ano. Sice si to asi jenom namlouvám, ale když si ho dám, mám pocit, že je zdravý.

24.2.2024 v 18:35 | Karma: 13,63 | Přečteno: 312x | Diskuse| Ona

Alice Barešová

Na co při tom ženy myslí

Člověk pořád touží býti dokonalý. Zejména pro svého partnera. A to i v těch nejintimnějších chvílích.

8.2.2024 v 8:16 | Karma: 17,35 | Přečteno: 594x | Diskuse| Ona

Alice Barešová

Čas pro sebe

Někdo nesnáší stereotyp a vyhledává dobrodružství. Taky nemám ráda nudu, ale prožila jsem chvíle, kdy jsem toužila vrátit se do svého stereotypu.

4.2.2024 v 11:42 | Karma: 10,94 | Přečteno: 220x | Diskuse| Ona

Alice Barešová

Nezvaní hosté

Přijde-li nezvaná návštěva, tak to nebývá příjemné. Když s něčím nebo někým nepočítáme, dáme to obvykle najevo. Asi každý to zažil. Přijde návštěva, kterou nikdo nečekal a už mezi dveřmi nastanou ty trapné okamžiky.

21.1.2024 v 13:55 | Karma: 12,72 | Přečteno: 618x | Diskuse| Ostatní

Alice Barešová

Tři na jednom pokoji

Cesty osudu jsou nevyzpytatelné a někdy jsme součástí příběhu, který jsme si nepředstavovaly, ani o něj nestály, jako tři ženy na jednom nemocničním pokoji.

6.1.2024 v 16:25 | Karma: 23,10 | Přečteno: 770x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno  17:40

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Británie uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, oznámil premiér

23. dubna 2024  16:56,  aktualizováno  17:29

Britská vláda uvede zbrojní průmysl do válečného režimu, uvedl v úterý britský premiér Rishi Sunak...

Herečky ze Zlaté labutě vydražily rekvizity ze seriálu pro děti z dětských domovů

23. dubna 2024

Seriál Zlatá labuť se blíží do finále, a proto TV Nova uspořádala v sobotu charitativní akci v Art...

Hrozí nový Černobyl. Centrum Střední Asie mohou zamořit radioaktivní kaly

23. dubna 2024  16:52

Nestabilní odkaliště vzniklá v Kyrgyzstánu po těžbě uranové rudy v dobách Sovětského svazu hrozí...

  • Počet článků 178
  • Celková karma 13,97
  • Průměrná čtenost 455x
Někdy jsem kousavý glosátor, to mám asi po tatínkovi. Horší je, že dcera to má po mně a vnuk po ní. Na moji fotku zde třeba řekl: "Babi, ta je hrozná!"

Ráda píši o životě, postřehy z toulek, příhody i recepty.

Nejvíc mi vadilo, když o nás muži mluvili jako o slepicích. Pak vznikla moje Slepičárna ze života a už je mi fuk, co říkají. Tím jsem si to s nimi vyřídila. O zkušenostech s hubnutím je e-brožura Vydrž 12 týdnů  a časem přibylo pár neumělých veršů Srdce z pouti.

 

 

 

 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy