Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O kultuře stolování

Nejsem zrovna puntičkář, ale někdy si všímám detailů. Stejně to dělala moje maminka, která se vyučila servírkou někdy na konci padesátých let a po zbytek života mi říkala, jak to všichni dělají v hospodě špatně.

To by mě tedy zajímalo, jak to bylo dřív, já na střední škole na praxi zažila stolování podle norem, kdy v obyčejných hospodách stačila na stole slánka s pepřenkou, ve vyšších cenových kategoriích už to muselo mít „vyšší level“, ale i nabídka nádobí na ochucovadla byla omezená, zpravidla byly nádoby skleněné nebo bílé. Zdálo by se to fádní, ale někdy na tu dobu vzpomínám docela s nostalgií.

Na praxi jsem jednou upravovala jídelnu po skončení obědů a snažila se věci na stolech urovnat. Náhodou kolem šel vedoucí provozovny a viděl mě. Podíval se ode dveří a pak mi povídá: „Něco ti ukážu.“ Pak srovnal jeden stůl, židle po dvou naproti sobě, upravil ubrousky, pepřenku a slánku s párátky a nechal mě dodělat zbytek. Když jsem se potom podívala zpátky, stoly byly jako vojáci, všechno přesně „zařezávalo“ a jídelna úplně jinak vypadala.

Dnes už nemáme cenové skupiny a každá restaurace si to může dělat, jak chce. Ale s tou svobodou k podnikání k nám pronikly různé kultury, které s sebou nesou různé nešvary. Oproti docela chutné asijské kuchyni, kterou si občas ráda dám, mi připadají dosti nechutná ochucovadla i příbory tak, jak nám to často nabízí právě bistra s asijskou kuchyní. Bohužel se podobně chovají i jiná bistra a zatím jsem neviděla nápad, jak to udělat lépe. Tak jsem o tom přemýšlela a vlastně by jenom stačilo vrátit se k některým starým praktikám.

Na fotografii je tácek s dochucovadly, jak jsem to viděla v jedné restauraci v Praze - Nuslích. Podobné je to i v jiných, tady mě docela zaujalo, že do tácku investovali, byl těžký a skleněný, žádná umělá hmota. O to víc mě udeřilo do očí to ostatní. Kovová nádoba s příbory, které byly vedle sebe uložené tak, že je nemožné se nedotknout, když si někdo chce posloužit vidličkou a nožem. Namísto ubrousků krabička s papírovými ubrousky, takovými tenkými, to se začíná nějak ujímat, obyčejný ubrousek je skoro vzácnost.

Párátka. To je kapitola sama pro sebe. V mnoha restauracích jsou sice k dispozici, ale nebalená, takže je asi lepší je nepoužívat, protože už představa, že někdo použil a zase vrátil nebo kolik prstů se párátek asi dotklo, člověka odradí. Dochucovadla jsou sice v originálních obalech, ale moc pěkně to nevypadá, některé lahvičky byly zaprášené, upatlané, víčko u zázvoru neotřené. Vlastně je tahle vizitka docela škoda, protože bylo vidět, že do té konkrétní restaurace hosté chodí, byla pořád plná a porce byly parádní.

Máma byla se svou kritikou restaurací někdy protivná. Byla hodně náročná, každému řekla, když se jí něco nelíbilo a sama jsem ji zažila i jako podřízená, kterou rozhodně také nešetřila. V našem kolektivu tenkrát nasadila laťku, ale já jsem byla zvyklá z domova a také jsem chtěla hostům dávat dobré služby. Když jsem pak chodila kontrolovat restaurace a viděla, jak se to mění, někdy jsem jí musela dát za pravdu.

Někdo sice kritizuje, jak se podávaly příbory balené v ubrousku, ale já bych to dnes právě v bistrech ocenila, vzala bych si příbor a nedotýkala se ostatních. Párátka jsme museli mít vždycky balená. Ale, jak se říká: jiný kraj – jiný mrav.

 

Autor: Alice Barešová | pondělí 30.1.2023 18:48 | karma článku: 0 | přečteno: 520x
  • Další články autora

Alice Barešová

Mrkvové řezy

Máte rádi mrkvový dort? Já ano. Sice si to asi jenom namlouvám, ale když si ho dám, mám pocit, že je zdravý.

24.2.2024 v 18:35 | Karma: 13,63 | Přečteno: 312x | Diskuse| Ona

Alice Barešová

Na co při tom ženy myslí

Člověk pořád touží býti dokonalý. Zejména pro svého partnera. A to i v těch nejintimnějších chvílích.

8.2.2024 v 8:16 | Karma: 17,35 | Přečteno: 594x | Diskuse| Ona

Alice Barešová

Čas pro sebe

Někdo nesnáší stereotyp a vyhledává dobrodružství. Taky nemám ráda nudu, ale prožila jsem chvíle, kdy jsem toužila vrátit se do svého stereotypu.

4.2.2024 v 11:42 | Karma: 10,94 | Přečteno: 220x | Diskuse| Ona

Alice Barešová

Nezvaní hosté

Přijde-li nezvaná návštěva, tak to nebývá příjemné. Když s něčím nebo někým nepočítáme, dáme to obvykle najevo. Asi každý to zažil. Přijde návštěva, kterou nikdo nečekal a už mezi dveřmi nastanou ty trapné okamžiky.

21.1.2024 v 13:55 | Karma: 12,72 | Přečteno: 618x | Diskuse| Ostatní

Alice Barešová

Tři na jednom pokoji

Cesty osudu jsou nevyzpytatelné a někdy jsme součástí příběhu, který jsme si nepředstavovaly, ani o něj nestály, jako tři ženy na jednom nemocničním pokoji.

6.1.2024 v 16:25 | Karma: 23,10 | Přečteno: 770x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Trvalo to měsíc. Baltimore otevřel kanál pro lodě uvězněné po zřícení mostu

25. dubna 2024  19:34

Měsíc po zřícení přístavního mostu proplula nově otevřeným plavebním kanálem v Baltimoru první loď....

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 178
  • Celková karma 13,97
  • Průměrná čtenost 455x
Někdy jsem kousavý glosátor, to mám asi po tatínkovi. Horší je, že dcera to má po mně a vnuk po ní. Na moji fotku zde třeba řekl: "Babi, ta je hrozná!"

Ráda píši o životě, postřehy z toulek, příhody i recepty.

Nejvíc mi vadilo, když o nás muži mluvili jako o slepicích. Pak vznikla moje Slepičárna ze života a už je mi fuk, co říkají. Tím jsem si to s nimi vyřídila. O zkušenostech s hubnutím je e-brožura Vydrž 12 týdnů  a časem přibylo pár neumělých veršů Srdce z pouti.

 

 

 

 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy