Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Všechno se vrací, říkávala babička

Babičky uměly šetřit. Jejich generace se musela vyrovnávat s různými nepříznivými časy, a tak je jen tak něco nezaskočilo. A já něco od nich mohla odkoukat.

Generace dnešních babiček i prababiček už žily v jiných podmínkách a na leccos se zapomnělo. Nedávno jsme byli navštívit manželovu maminku v zařízení, kde pobývá a její spolubydlící se rozpovídala, jak jí kdysi dcera vyčetla, že zašívá ponožky. Byla nejspíš ještě malá a nechápala to. Možná se za ty zašité ponožky styděla. Dnes už se ani nevyplácí štupovat ponožky, jako to dělávala moje babička, která vzala dřevěný hříbek a látací bavlnkou krásně zalátovala všechny díry. Ta látací bavlnka je možná dražší nežli ponožky a kdo by se s tím zašíval?

Druhá babička zas vyprávěla, jak oblékala za války mého tatínka. Za noc mu upletla nové kalhotky ze starého svetru, tak se vyrovnávala s nedostatkem, když bylo všechno na příděl. Tento příklad byl inspirativní, později jsem se naučila plést a trhala rekordy v pletení. Za týden letní dovolené se mi povedlo uplést plizovanou sukni, kterou mám dodnes schovanou. Možná se mi tuto zimu hodí. Nevyhodila jsem ani staré svetry, které tu leží, aniž by je někdo nosil, přikoupím ještě teplé fusekle a kdyby nebyly, tak najdu nějakou vlnu a upletu si je.

Jak tak poslouchám obavy a varování, co nás všechno od podzimu čeká, samozřejmě mám také strach. Ale věc může mít také pozitivní stránku. Začnu kupovat víc zeleniny, kterou uchovám na balkóně nebo zavařím a pak mohu vypnout ledničku. Tím ušetřím energii, budu vymýšlet „chudá jídla“, tím se zahřeji a třeba zhubnu. Všechno se vrací, jako vždycky v nouzi mi ožijí vzpomínky na to, co všechno zvládly babičky a vezmu si z nich příklad.

Kdyby obě viděly, jak to dneska chodí, že se vaří podle internetu nebo se rovnou objedná jídlo s dovozem až domů, tak by asi nechápaly. Ony totiž byly velmi šetrné a také byly toho názoru, že by se měl člověk o všechno zasloužit. Já vím, je diskutabilní, o jaké zásluhy by mělo jít, jestli si to zaslouží jen tím, že na to má a stačí to nebo by se měl na všem sám fyzicky podílet, nevím. Tohle si musí každý rozmyslet sám. Ony musely vařit, protože tenkrát se hotové pokrmy neprodávaly, musely vymýšlet recepty a všechno samy zpracovat.

Tak to bylo dřív. Dnes už máme jiné zvyklosti. Akorát mi přijde, že tento styl podporuje lenost a plýtvání a nepodporuje soběstačnost. Dnešní hospodyňky pro pírko přes plot určitě už neskáčou.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Alice Barešová | pondělí 22.8.2022 14:50 | karma článku: 26,93 | přečteno: 773x
  • Další články autora

Alice Barešová

Mrkvové řezy

Máte rádi mrkvový dort? Já ano. Sice si to asi jenom namlouvám, ale když si ho dám, mám pocit, že je zdravý.

24.2.2024 v 18:35 | Karma: 13,63 | Přečteno: 315x | Diskuse| Ona

Alice Barešová

Na co při tom ženy myslí

Člověk pořád touží býti dokonalý. Zejména pro svého partnera. A to i v těch nejintimnějších chvílích.

8.2.2024 v 8:16 | Karma: 17,35 | Přečteno: 594x | Diskuse| Ona

Alice Barešová

Čas pro sebe

Někdo nesnáší stereotyp a vyhledává dobrodružství. Taky nemám ráda nudu, ale prožila jsem chvíle, kdy jsem toužila vrátit se do svého stereotypu.

4.2.2024 v 11:42 | Karma: 10,94 | Přečteno: 220x | Diskuse| Ona

Alice Barešová

Nezvaní hosté

Přijde-li nezvaná návštěva, tak to nebývá příjemné. Když s něčím nebo někým nepočítáme, dáme to obvykle najevo. Asi každý to zažil. Přijde návštěva, kterou nikdo nečekal a už mezi dveřmi nastanou ty trapné okamžiky.

21.1.2024 v 13:55 | Karma: 12,72 | Přečteno: 618x | Diskuse| Ostatní

Alice Barešová

Tři na jednom pokoji

Cesty osudu jsou nevyzpytatelné a někdy jsme součástí příběhu, který jsme si nepředstavovaly, ani o něj nestály, jako tři ženy na jednom nemocničním pokoji.

6.1.2024 v 16:25 | Karma: 23,10 | Přečteno: 771x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Ukrajině nastává „nejtemnější hodina“. Začíná mluvit o jednání s Rusy

3. května 2024

Premium Ukrajinské armádě se stále nedaří stabilizovat situaci na frontě a nálada v Kyjevě je čím dál...

Pražským Klementinem lze brouzdat i mimo otevírací dobu. Virtuálně a z domova

11. května 2024  10:36

Tam, kde končí prohlídková trasa, teď začíná virtuální prohlídka. Díky moderním metodám mohou lidé...

Léky na cukrovku či ředění krve od praktika? Ministerstvo chce změnit podmínky

11. května 2024  10:29

Ministerstvo zdravotnictví (MZd) chce zmírnit pravidla pro předepisování léků praktickými lékaři....

Polární záře, potíže s komunikací. Zemi zasáhla obří geomagnetická bouře

11. května 2024  10:15

Zemi zasáhla v pátek geomagnetická bouře nejvyššího stupně, uvedl americký Národní úřad pro oceán a...

Příští stanice Auschwitz, řvali na ni v metru. Fanoušky Sparty teď šetří policie

11. května 2024

Premium Šestasedmdesátiletá Eva Turnerová přišla za války o většinu příbuzných v koncentračních táborech....

  • Počet článků 178
  • Celková karma 13,63
  • Průměrná čtenost 455x
Někdy jsem kousavý glosátor, to mám asi po tatínkovi. Horší je, že dcera to má po mně a vnuk po ní. Na moji fotku zde třeba řekl: "Babi, ta je hrozná!"

Ráda píši o životě, postřehy z toulek, příhody i recepty.

Nejvíc mi vadilo, když o nás muži mluvili jako o slepicích. Pak vznikla moje Slepičárna ze života a už je mi fuk, co říkají. Tím jsem si to s nimi vyřídila. O zkušenostech s hubnutím je e-brožura Vydrž 12 týdnů  a časem přibylo pár neumělých veršů Srdce z pouti.

 

 

 

 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy