Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Žili jsme i bez internetu

Další z mých vzpomínek .... tentokrát na babičku s dědou a jejich luxusní bydlení, kde bydlela láska.

Babička s dědou z tátovy strany nás milovali a často si nás se ségrou brali k sobě.

Neměli chaloupku na vršku, bydleli v suterénu činžovního domu. Nebylo to ideální bydlení, vlhko, trochu stín, čtyři schody pod sklepem, muselo se topit kamny, zatahovat závěsy, aby nám nikdo nekoukal do světnice, mýt se na štokrleti v lavóru, protože nebyla koupelna, ale na sporáku byl pořád plný hrnec teplé vody, tak jsme nouzi nepociťovali.

Když jsme přijely se sestrou na víkend, babička vytáhla sedací vanu, postavila ji ke kamnům, děda přihodil pár briket a pak jsme se jeden po druhém vykoupali v trochu větším škopku, co připomínal vymoženost z dávného středověku. Babička nás vydrhla, vyměnila vodu, špinavou vylila do kanálu na dvorku a pokračovala, dokud nebylo všechno čisté a voňavé. S tím jsme obvykle strávili celý večer, pak se koukali na televizi a nakonec usnuli.

On ten suterén měl své výhody, ale taky nevýhody, a to byla všudypřítomná vlhkost. Babička proto pořád větrala, děda topil, ráno otevřeli všechna okna a pak obvykle vynesli peřiny a polštáře, aby je mohli pěkně vyvětrat na sluníčku. Tak se na zábradlí vyhřívaly půlku dne, po obědě děda vyběhl na dvorek, odnosil peřiny a polštáře zpátky do velké manželské postele, kterou vyrobil kdysi jeho tatínek z poctivého dřeva. Babička bílé naškrobené damaškové peřiny ustlala a připravila postel k nejlepšímu zážitku. V jejich ložnici se nikdy netopilo, měli poctivé napěchované duchny, jaké už mají dnes málokde. Po slavnostním nedělním obědě přišel ten nejlepší zážitek. Děda zavelel: „Jde se do peřin“ a všichni čtyři jsme si vlezli do těch vyvětraných vysluněných peřin a směli se tam pomazlit a vychrupat.

Tenhle zážitek už nikde neseženu, Ježíšek mi ho nepřinese, ani kdybych ho podplatila. Babiččiny peřiny nenahradí sebelepší deky a hřejivé teplo jejich srdcí pod napěchovanými duchnami bylo dopřáno jenom sestře a mně. Za tyhle zážitky jsem opravdu vděčná, ale jsou nepřenosné.

Při vzpomínce na tu velikou postel se mi připomene taky prababička, která bydlela nedaleko a někdy přišla právě v době siesty na kafíčko. Děda ji moc nemusel, nemohl zapomenout nějakou starou křivdu, ale samozřejmě spolu vycházeli. Děda vůbec býval svůj, každému řekl tu svou pravdu do očí, i když si tím někdy u lidí moc nepolepšil, ale někdo to tak má.

Jako malá jsem vnímala jeho brblání, ale nevadilo mi. Byl to přece můj jediný dědeček a můj mužský vzor, od kterého jsem se spoustu věcí učila. S dědou jsme měli mnohá tajemství, která jsem ještě nikomu nevyzvonila a ani to dělat nebudu, i když dnes už by to bylo stejně jedno. Na dědovi jsem si vážila, že mě bral jako sobě rovnou a naprosto mi věřil. Chtěla jsem být trochu klukem, a tak jsem se v dědovi opravdu viděla.

 

Autor: Alice Barešová | pátek 4.2.2022 10:05 | karma článku: 20,39 | přečteno: 430x
  • Další články autora

Alice Barešová

Mrkvové řezy

Máte rádi mrkvový dort? Já ano. Sice si to asi jenom namlouvám, ale když si ho dám, mám pocit, že je zdravý.

24.2.2024 v 18:35 | Karma: 13,63 | Přečteno: 314x | Diskuse| Ona

Alice Barešová

Na co při tom ženy myslí

Člověk pořád touží býti dokonalý. Zejména pro svého partnera. A to i v těch nejintimnějších chvílích.

8.2.2024 v 8:16 | Karma: 17,35 | Přečteno: 594x | Diskuse| Ona

Alice Barešová

Čas pro sebe

Někdo nesnáší stereotyp a vyhledává dobrodružství. Taky nemám ráda nudu, ale prožila jsem chvíle, kdy jsem toužila vrátit se do svého stereotypu.

4.2.2024 v 11:42 | Karma: 10,94 | Přečteno: 220x | Diskuse| Ona

Alice Barešová

Nezvaní hosté

Přijde-li nezvaná návštěva, tak to nebývá příjemné. Když s něčím nebo někým nepočítáme, dáme to obvykle najevo. Asi každý to zažil. Přijde návštěva, kterou nikdo nečekal a už mezi dveřmi nastanou ty trapné okamžiky.

21.1.2024 v 13:55 | Karma: 12,72 | Přečteno: 618x | Diskuse| Ostatní

Alice Barešová

Tři na jednom pokoji

Cesty osudu jsou nevyzpytatelné a někdy jsme součástí příběhu, který jsme si nepředstavovaly, ani o něj nestály, jako tři ženy na jednom nemocničním pokoji.

6.1.2024 v 16:25 | Karma: 23,10 | Přečteno: 771x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Naši dinosauři umí čůrat ve stoje, páření se ale vyhýbáme, říká zakladatel parku

5. května 2024  8:56

V „dinosauřích“ zábavních parcích sítě DinoPark najdou návštěvníci věrně zachycená prehistorická...

Děti si hrály na střeše haly u Stuttgartu, čtyři se ze sedmi metrů zřítily

5. května 2024  8:22

Čtyři děti se v sobotu večer v Remshaldenu nedaleko Stuttgartu na jihozápadě Německa propadly...

V noci na pondělí lze pozorovat meteorický roj eta Akvaridy. Budou ideální podmínky

5. května 2024  7:17

Lidé budou moci na obloze pozorovat meteorický roj eta Akvaridy, který svého maxima dosáhne v noci...

Australská policie zastřelila mladíka, který pobodal muže. Zřejmě se radikalizoval

5. května 2024  7:10

Australská policie v zastřelila 16letého chlapce, který pobodal muže v Perthu, hlavním městě...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 178
  • Celková karma 15,49
  • Průměrná čtenost 455x
Někdy jsem kousavý glosátor, to mám asi po tatínkovi. Horší je, že dcera to má po mně a vnuk po ní. Na moji fotku zde třeba řekl: "Babi, ta je hrozná!"

Ráda píši o životě, postřehy z toulek, příhody i recepty.

Nejvíc mi vadilo, když o nás muži mluvili jako o slepicích. Pak vznikla moje Slepičárna ze života a už je mi fuk, co říkají. Tím jsem si to s nimi vyřídila. O zkušenostech s hubnutím je e-brožura Vydrž 12 týdnů  a časem přibylo pár neumělých veršů Srdce z pouti.

 

 

 

 

Seznam rubrik

Oblíbené blogy